امام علي(ع):هر كه نگاه خود را از حرام باز دارد دلش آرام خواهد شد.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵
خانه » مجله خبری » فرهنگی و هنری » آغاز «هفت» با مقتل خوانی سینماگران
آغاز «هفت» با مقتل خوانی سینماگران

آغاز «هفت» با مقتل خوانی سینماگران

به گزارش وب سایت ای پاتوق :

تابناک: برنامه «هفت» در این هفته به سینمای حماسی پرداخت و در این زمینه با شهریار بحرانی گفت و گو کرد؛ کارگردانی که به گفته بهروز افخمی دوست اوست و لابد به همین دلیل درباره سینمای حماسی سخن گفت.

 

برنامه سینمایی «هفت» با حضور برخی کارگردان‌ها به بررسی سینمای حماسی ایران پرداخت.

 
برنامه سینمایی «هفت» جمعه ۱۶ مهرماه با موضوع «سینمای حماسی» از ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت و در ابتدا کلیپی درباره واقعه بزرگ عاشورا با دستمایه قرار دادن آثار سینمایی که در این زمینه ساخته شده، پخش شد. در ادامه، کلیپی پخش شد که شماری از سینماگران و مجریان تلویزیون در آن به مقتل خوانی پرداختند.
 
سپس افخمی درباره فروش سینمای ایران گفت: به نظر می آید با فروش ۱۲۰ میلیارد تومانی تابستان می توانیم انتظار فروش ۲۰۰ میلیاردی تا پایان سال را داشته باشیم به شرطی که فروش فیلم ها افت نکند که این اتفاق در حال افتادن است. اگر فیلم فروشنده را – که هفته ای یک میلیارد می فروشد – کنار بگذاریم، مجموع فروش فیلم ها به یک و نیم میلیارد هم نمی رسد. به این ترتیب تفاوت بسیاری در شش ماه دوم سال نسبت به اول سال خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: به نظر ما مشکل پخش داریم. برخی فیلم ها تا ۱۲۰ سالن دارند و دیگر فیلم ها ۵ تا ۶ سالن دارند. از طرفی هم بسیاری از فیلم ها پشت اکران مانده اند و پخش کننده های اصلی مثل آقایان سرتیپی و اسماعیلی باید برای پخش این فیلم ها تلاش کنند و حتی یک سانس در میان هم که شده آن ها را به نمایش بگذارند. فیلم های پرفروش زیادی تا پایان سال باقی نمانده است اما شاید بتوان تنوع در نمایش فیلم ها را جایگزین آن کرد.
 
برنامه «هفت» در این هفته به سینمای حماسی پرداخت و در این زمینه با شهریار بحرانی گفت و گو کرد؛ کارگردانی که به گفته بهروز افخمی دوست اوست و لابد به همین دلیل درباره سینمای حماسی سخن گفت. شهریار بحرانی، کارگردان سینما که متخصص فیلم‌های شکست خورده دولتی است، درخصوص عدم موفقیت در تولید فیلم های حماسی در سینمای ایران گفت: سینمای ما نوپا است. فرض کنید شما می خواهید ساختمانی بسازید. برای این کار مهندسین خبره این کار را جمع می کنید. حالا من به شما رجوع می کنم و می گویم متخصص خبره ای هستم که در خارج هم تقدیرهای زیادی از من شده است و می گویم می توانم زیر ساختمان شما یک بمب منفجره ای کار بگذارم که این ساختمان از پی به زیبایی فروبریزد! اما شما می گویید نه من قصدم ساختن است! به نظر طرز فکر و نگاه شما باهم متفاوت است. شما به دنبال تولید هستید نه نابودی! خداوند نیز در قرآن وقتی از انسان نام می برد از واژه صنع یا ساختن به کار می برد. ما در بحث هنر نیز این بحث را داریم که باید به دنبال هنر صالحین برویم. برخی از آثار هنری و سینمای ما به دنبال تخریب هستند نه ساختن.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز هنرمند کسی محسوب می شود که تخریبگر خوبی باشد! بتواند تحت پوشش زیبایی، انفجار بزرگی ایجاد کند و بنیان خانواده و ارزش ها را فروبپاشد. این کودکی است. مثل کودکی که ساختن را بلد نیست و هر اسباب بازی ای که دستش می دهی، خراب می کند. اما انسان محصول محور آفریده شده است و اساسا به این دنیا آمده است تا ایجاد کند و بسازد! و این محصول سینمای غرب است.

بحرانی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: شما از سال ۲۰۱۲ به بعد با فیلم های فاجعه ای در دنیا روبرو هستید که همگی به دنبال نمایش نابودی جهان هستند. فضا، فضای تخریب است و این به لحاظ فلسفی که غرب به دنبال ساختن دنیای جدید بوده است، تفاوت دارد… هنرمند آن چیزی که در وجودش هست منعکس می کند. نمی تواند دروغ بگوید. در تحلیل سینمای غرب، می گویید آنها چرا باید چنین فیلم هایی بسازند؟! تفکر تخریب تنها متوجه بشر نیست! آیا این ناشی از کودک صفتی غرب است؟ این مسئله کمی عمیق تر است. اگر کسی به دنبال تحریب است، فرد مایوس و روان پریشی است. آدم یاد ابلیس می افتد. کسی که می خواهد راه مقابله با خدا را پیش بگیرد، اما در عین حال مایوس نیز هست. فرهنگ تخریب، که در مقابل فرهنگ خدایی قرار دارد، به دنبال مایوس کردن انسان هاست.

بحرانی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: نوجوانان به دنبال حماسه هستند اما نیاز نیست حتما با صحنه های خشونت فیلم را جلو ببریم. دین نیز همین کار را می کند. در مجلس شام وقتی یزید خطاب به حضرت زینب از حجم خشونت خلق کرده می گوید، حضرت زینب خطاب به وی می گوید: جز زیبایی و خوبی چیزی ندیدم! البته آمادگی مخاطب برای جنگ اصلا بد نیست. خلق صحنه های سلحشوری مهم است اما در کنارش پیام های مهمتری را سینما ماموریت دارد.

وی ادامه داد: حتی بالاتر از حماسه، بُعدی در بشر است که همان حماسه را نیز خلق می کند. من در همه فیلم هایم صحنه های ضرب شمشیر و خشونت را حذف می کردم. چون من فکر می کردم اگر نشان دهم صحنه تصویری رخ می دهد که ذهن مخاطب درگیر نمایش خشونت مادی می شود و از همان معنای مدنظر من دور می شود. صحنه های خشنی که فیلم شما خلق می کند، دشمن استفاده می کند. داعش استفاده می کند.

بهروز افخمی خطاب به شهریار بحرانی بیان داشت: اما به نظرم تو دیگر پیر شده ای و این برای یک فیلمساز خیلی بد است. چون بالاخره فیلمساز باید خود را مطابق میل جوانان و روز نگه دارد.

همچنین هادی نائیجی، دانش اقباشاوی، روح‌الله حجازی و هادی مقدم‌دوست کارگردان‌های سه اپیزود از چهار اپیزود فیلم «هیهات» و همچنین با حضور محمدرضا شفیعی تهیه کننده این فیلم در این برنامه حضور یافتند. شفیعی در ابتدای این گفت و گو عنوان کرد: در ابتدا قصد ساخت فیلم نداشتیم. قرار بود یک جمعی دغدغه مند درخصوص واقعا کربلا دور هم جمع شویم و به این مسئله فکر کنیم. بعد از حدود ۳۰ جلسه به این نتیجه رسیدیم از ایده های موجود، ۴ کارگردان با محتوا، قصه و شخصیت های خود فیلم بسازند. البته تغییرات زیادی کرد تا به «هیهات» رسید.

وی ادعا کرد: فیلم گرانی نبود. اما هرکدام از این قصه ها پروداکشن یک فیلم مستقل سینمایی را دارد. البته تعداد سالن های واقعا محدودی داریم و قول بیشتر شدن سالن ها با کم شدن سالن فیلم های کمدی در ماه محرم، هنوز محقق نشده است. اما پیش بینی برای فروش در وضعیت فعلی سخت است اما به نظر می رسد فیلم در همین مدت کم جای خود را در میان اذهان مخاطب باز کرده است و امیدوارم همزمانی آن با ایام محرم به دیده شدن آن کمک کند.

هادی مقدم دوست نیز گفت: اگر قرار بود برای اپیزودم نام انتخاب کنم، «روز ورود» را انتخاب می کردم و از باقی اپیزودها بیشترین زمان را دارد. در روند تولید اتفاقات خوب و از روی خوش اقبالی برای من رخ داد و همین برای من بسیار هیجان انگیز بود. مثل بازی دانش اقباشاوی در اپیزود من.
 
این خبر تکمیل می‌شود

گردآوری شده توسط : وب سایت ای پاتوق

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز