عمر آنقدر کوتاه است که نمی‌ارزد آدم حقیر و کوچک بماند.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵
خانه » مجله خبری » فرهنگی و هنری » علی معلم: فیلم «محمد رسول‌الله» شکست خورد
علی معلم: فیلم «محمد رسول‌الله» شکست خورد

علی معلم: فیلم «محمد رسول‌الله» شکست خورد

به گزارش وب سایت ای پاتوق :

خبرگزاری ایلنا: در حالی که هنوز تکلیف پخش بین‌المللی فیلم «محمد رسول‌الله» مشخص نشده است، علی معلم تهیه‌کننده و منتقد سینما در آخرین گفت‌وگوی خود به صراحت به شکست این پروژه عظیم اشاره کرده است. از نظر او «محمد رسول‌الله» ساخته مجید مجیدی در مرحله تولید شکست خورده است و اصولا ویژگی‌های ارتباط با مخاطب جهانی را ندارد. معلم که از ساخت فیلم «مولانا» توسط هالیوود نیز دل‌ پری دارد معتقد است سینمای ایران همچنان منتظر است یک به یک این مضامین توسط هالیوودی‌ها و با برداشت و سلایق آن‌ها ساخته شود.

 

علی معلم: فیلم «محمد رسول‌الله» شکست خورد

 علی معلم تهیه‌کننده، منتقد سینما و پایه‌گذار جشن حافظ  معتقد است کشور ما با وجود مشاهیر و اسطوره‌های بزرگ، همچنان منتظر است هالیوود این مضامین را براساس برداشت‌ها و سلایق خود جلوی دوربین ببرد. از نظر او یکی از دلایل اصلی فاصله گرفتن سینماگران از پرداختن به این موضوعات، مشکل قدیمی جذب سرمایه‌های کلان است.

تهیه‌کننده «گاو خونی» که این روزها از ساخت فیلم «مولوی» توسط هالیوود عصبانی‌ست؛ می‌گوید: «وقتی ما خودمان درباره این فرهیختگان بی‌اعتنا و بی‌تفاوت هستیم پس نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم هالیوود سمت این سوژه‌های جذاب و پرمغز نرود یا اگر رفت روایت ما را از آنها به جهان ارایه دهد. تاریخ سرزمین ایران سرشار از موضوعات جذاب برای آنهاست؛ از زمان ایران باستان تا سده‌های میانه و حتی امروز. ما حوادث و شخصیت‌هایی داریم که هریک می‌توانند سوژه جذابی برای فیلم سینمایی و سریال باشند.»

از نظر او سینما ایران تنها در حوزه سینمای واقع‌گرای اجتماعی موفق است که نهایت آن اصغر فرهادی است و در ژانر‌های حماسی و اسطوره‌ای مهجور مانده.

شکست «محمد رسول‌الله» در حوزه تولید بوده است

اما مهم‌ترین بخش صحبت‌های او به آخرین ساخته مجید مجیدی یعنی «محمد رسول‌الله» بر می‌گردد که معلم در این‌باره این‌طور نظر می‌دهد: «فیلم آقای مجیدی یک استثناست. سرمایه این فیلم به بخش خصوصی تعلق ندارد و فیلم کاملا دولتی‌ست و بودجه آن توسط نهادهای دولتی و عمومی تامین شده است. گرچه اگر این فیلم برای بازار جهانی ساخته می‌شد؛ می‌توانست راه را برای فیلم‌های دیگر باز کند.»

او به صراحت به این موضوع اشاره می‌کند که این فیلم در بازار بین‌المللی شکست خورده و دلایل خود را این‌طور توضیح می‌دهد: «از نگاه من فیلم آقای مجیدی شکست خورده و این شکست در حوزه تولید بوده است. تولید و تهیه این فیلم با قواعد و ساختار یک فیلم با استانداردهای جهانی متفاوت است. پس نمی‌توان آن را به عنوان یک تجربه صحیح درنظر گرفت. باتوجه به اینکه موضوع این فیلم درباره پیامبر(ص) است؛ حداقل باید یک میلیارد نفر مسلمان را پوشش می‌داد درحالیکه این فیلم نه در نحوه پخش، نه داستان‌پردازی، نه در انتخاب بازیگر و نه حتی ورود به مسایلی که موجب تقویت وحدت مسلمانان شود؛ موفق نبود و از نگاه من شکست خورده و از اکران جهانی فاصله گرفته است.»

او با اشاره به این‌که برای ساختن فیلم جهانی فقط داشتن پروداکشن سنگین مهم نیست بلکه باید هدف‌گذاری بر این اساس باشد می‌گوید: «مدل ساخت فیلم برای مخاطبان جهانی متفاوت است حتی نحوه دیالوگ‌نویسی باید متفاوت باشد. گرچه در فیلم‌های درام اجتماعی ایران که توفیق بین‌المللی داشته‌اند، می‌توان رگه‌های ارتباطی دیالوگ‌ها و محتوای کلی این فیلم‌ها را قابل قبول برای مردم و قومیت‌های مختلف دانست.»

از نظر او در بخش ساخت فیلم‌های بیگ پروداکشن باید تمهیدات و امتیازات خاصی مانند تخفیف‌های مالیاتی یا فراهم کردن شرایط  لازم برای پروژه‌های مشترک با کشورهای دیگر و مهمتر از همه امنیت سرمایه‌گذار در نظر گرفته شود.

معلم در پایان به جلسات شورای راهبردی سینما و جدی گرفته نشدن انتقادات و بیانیه‌های آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «به عنوان کسی که سالهاست در این زمینه کار می‌کنم به این نتیجه رسیده‌ام که چون اراده‌ای وجود ندارد ما با این امکانات نمی‌توانیم وارد بازار پرسود و منفعت جهانی شویم.»

گردآوری شده توسط : وب سایت ای پاتوق

قالب وردپرس پوسته وردپرس پلاگین وردپرس وردپرس سئو وردپرس

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز